در این آموزش از آرتمیس ترانس، به سوال “از کجا بفهمیم پمپ کلاچ کامیون خراب شده است؟” پاسخ خواهیم داد.
عوامل مختلفی در حرکت کردن و عملکرد بهینه ماشینهای سنگین و کامیونها تأثیر دارد. در واقع قطعات زیادی در این خودروها دستبهدست هم دادهاند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. یکی از این قطعاتی که اهمیت زیادی در کامیونها دارد، پمپ کلاچ پایین کامیون نامیده میشود.
اگرچه امروزه بسیاری از کامیونها از سیستم پاور تیک اف برای تأمین نیروی برق خود استفاده میکنند، اما یکی دیگر از این روشها استفاده ازپمپ کلاچ پایین است؛ بنابراین آشنایی با آن خالی از لطف نیست. در همین جهت میخواهیم در ادامه درباره پمپ کلاچ پایین کامیون، لوازم پمپ کلاچ کامیون و… صحبت کنیم.
شرکت آرتمیس ترانس وارد کننده انواع کامیون وکشنده بوده و خدمات خرید کامیون پلاک گرجستان و خرید کامیون پلاک ملی و همچنین خرید کامیون ولوو را در بالاترین سطح ارائه می دهد.
برای دریافت مقالات بیشتر در حوزه کامیون و کشنده صفحه وبلاگ آرتمیس ترانس را مشاهده کنید.
پمپ کلاچ کامیون چیست؟
پمپ کلاچ کامیون به پمپهایی گفته میشود که انرژی مکانیکی در آنها به انرژی توان سیالات در قالب جریان روغن تبدیل میشود. انرژی مکانیکی که برای تبدیل انرژی نیاز است از یک نیروی محرکی دیگر به نام PTO منشأ میگیرد.
این پمپها، پمپهای جابجایی مثبت هستند یعنی جریانی که از آنها خارج میشود کاملاً مجزا از جریان ورودی آنها بوده؛ در نتیجه مقدار مایع کمی برای روانکاری و خنک کردن اجزای داخلی به سیستم نشر پیدا میکند.
پمپ کلاچ کامیون چگونه کار میکند؟
در واقع وظیفه کلاچ کامیون را میتوان وابسته به تعویض دنده دانست. پمپ کلاچ کامیون به یک سیلندر متصل است که روغن روان کننده در داخل آن میتواند اجزا را به حرکت درآورد. هنگامیکه راننده کامیون سوئیچ را داخل کابین میچرخاند و خودرو را روشن میکند، پمپ کلاچ فعالیت خود را آغاز میکند.
عملکرد پمپ کلاچ پایین کامیون به این صورت است که در ابتدا سیلندر اصلی کلاچ که در سیستم موتور وجود دارد را به سمت پایین هول میدهد و در نتیجه آن را به مخزن پایینی میفرستد. سیستمی هیدرولیکی که در داخل این پمپها قرار داده شده است باعث میشود تا وارد کردن حتی یک فشار جزئی، سیستم سیال هیدرولیکی را به حرکت درآورد و در نتیجه باعث حرکت کلاچ به سمت پایین یا بالا میشود. سپس دو صفحه کلاچ از یکدیگر جدا میشوند و امکان چرخش موتور خودرو فراهم میشود.
در واقع باید گفت عملکرد اصلی این پمپها تولید جریان در سیستم است. پمپ کلاچ کامیون از جمله ابزارهای بسیار مهم به خصوص در کامیونها محسوب میشود. نکته مهم هنگام نصب آنها این است که فضای کافی در زیر کاپوت برای قرار گرفتن این پمپها باید وجود داشته باشد.
از کجا بفهمیم پمپ کلاچ کامیون خراب شده است؟
اما گاهی اوقات ممکن است پمپ کلاچ کامیون به درستی کار نکند. اگر مشکل در نحوه عملکرد پمپ کلاچ پایین باشد به احتمال خیلی زیاد نشتی مایع مشاهده خواهد شد. در این صورت رانندگی با این وسیله نقلیه بسیار خطرناک است، زیرا به موتور آسیب وارد میکند.
ازآنجاییکه پمپ کلاچ به سیلندر اصلی اتصال مستقیمی دارد؛ بنابراین اگر این سیلندر دچار مشکل شود، دنده به راحتی تعویض نخواهد شد. یکی از متداولترین مشکلاتی که برای پمپ کلاچ اتفاق میافتد نشت مایع هیدرولیکی است که باعث میشود کارکرد کلاچ کامیون دچار اختلال شود. مشاهده اینگونه مشکلات میتواند نگرانکننده باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود خیلی سریع خودرو را به مکانیکی نشان دهید. اما لازم است تا علائم خرابی پمپ کلاچ کامیون را بیشتر توضیح دهیم.
هواگیری پمپ کلاچ پایین کامیون:
کلاچها وسیله مهمی برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شیفت دیگر هستند و به عنوان یک وسیله برای وصل کردن و قطع کردن در دستگاههای انتقال نیرو نیز به کار گرفته میشوند. عملکرد پمپ کلاچ پایین کامیون به گونهای است که باید نیرو و توان تولیدشده در موتور برای استفاده در جای دیگر و به شکل دیگر جابجا شوند.
برای اینکه راننده بتواند این نیرو را تحت کنترل خود درآورد، سادهترین روش استفاده از کلاچ است. درست است که علائم زیادی وجود دارد که نشاندهنده خرابی پمپ کلاچ و سیلندر است، اما یکی از متداولترین مشکلاتی که میتواند برای پمپ کلاچ پایین کامیون رخ دهد هوا گرفتن آن است.
کاهش یا آلودگی مایع کلاچ:
یکی از اولین نشانههایی که به راننده هشدار میدهد پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ دچار خراب شده است، کاهش آلودگی مایع کلاچ است. اتصالات فرسودهای که در این قسمت وجود دارد باعث میشود تا مشکلاتی از این دست به وجود آیند. این اتصالات میتوانند با گذشت زمان باعث نشت کردن مایع به خارج از قطعات شوند.
همچنین شما میتوانید لاستیک گردگیر را کنار بزنید و به مرطوب بودن آن توجه کنید، زیرا هنگامیکه رطوبت در این ناحیه وجود داشته باشد نشاندهنده این است که این قسمت دچار نشتی شده است. برای رفع مشکل میتوانید تشتک پیستون را تعویض کنید.
تعویض دنده به سختی صورت گیرد:
اگر تعویض دنده خودرو مانند همیشه نیست و کمی سخت انجام میشود، به احتمال بسیار زیاد مشکل از سیلندر اصلی و پمپ کلاچ است. ازآنجاییکه هر کدام از این قطعات بر اساس مایع هیدرولیکی کار خود را انجام میدهند؛ بنابراین اگر مشکلی در انتقال این مایع به وجود آید به تبع تعویض کردن آن نیز با مشکل مواجه میشود. در همین جهت لازم است هر چند وقت یک بار مسیر حرکت پدال را بررسی کرده تا از نبودن مشکل و مانع اطمینان پیدا کنید.
دنده یک و عقب به سختی جا میرود:
یکی دیگر از علائم خرابی پمپ کلاچ کامیون این است که دنده یک و دندهعقب به سختی جابجا میشوند. این میتواند مربوط به صفحه کلاچ و یا قلاب کردن دیسک باشد؛ بنابراین لازم است تا لقی بین بلبرینگ را مشاهده کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید. همچنین لازم است تا اهرم بندگی کلاچ را بررسی کنید و درصورتیکه هرگونه عیب و یا ساییدگی مشاهده کردید، قطعات فرسوده را حتماً تعویض کنید.
بنا به دلایل مختلفی مانند گرمای بیشازحد، به پایان رسیدن عمر مفید و یا ضربه ممکن است دیسک کلاچ دچار آسیب شود. اگر مشاهده کردید که تاب آن زیاد است باید آن را هرچه سریعتر تعویض کنید، اما اگر تاب آن کم باشد میتوانید با تراش دادن مختصری آن را درست کنید.
در صورت خراب شدن پمپ کلاچ کامیون چه باید کرد؟
مواردی که گفته شد هر کدام میتواند دلیلی برای خراب شدن و یاهواگیری پمپ کلاچ کامیون باشند؛ بنابراین لازم است که هر چند وقت یکبار آن را با دقت بررسی کنید و یا در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعات کنید. این کار از پس افراد متخصص برمیآید؛ در نتیجه لازم است تا به نزدیکترین تعمیرگاه محل زندگی خود مراجعه کنید.
اگر قطعه دچار آسیب شدید شده بود و نیاز به تعویض داشت سعی کنید در همان مراحل اولیه آن را تعویض کنید، زیرا هرچقدر که قطعه خرابتر شود میتواند هزینههای بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.