جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت ریتاردر و اینتاردر

در این مقاله درباره تفاوت ریتاردر و اینتاردر می خوانید.

در دنیای خودروهای سنگین و کامیون، سیستم‌های ریتاردر و اینتاردر به‌عنوان ابزارهای مهمی هستند که به رانندگان این نوع خودروها کمک می‌کنند تا کنترل بهتری بر روی سرعت و ترمز خودرو داشته باشند. این دو سیستم علاوه بر کمک به عملکرد ترمز خودرو، به بهبود کارایی و ایمنی در جاده نیز کمک می‌کنند. در این مقاله، تفاوت ریتاردر و اینتاردر را بررسی و مقایسه خواهیم کرد. با آرتمیس ترانس همراه باشید.

شرکت آرتمیس ترانس وارد کننده انواع کامیون وکشنده بوده و خدمات خرید کامیون پلاک گرجستان و خرید کامیون پلاک ملی و همچنین خرید کامیون ولوو را در بالاترین سطح ارائه می دهد.

برای دریافت مقالات بیشتر در حوزه کامیون و کشنده صفحه وبلاگ آرتمیس ترانس را مشاهده کنید.

 

ریتاردر (Retarder)

ریتاردر یک سیستم ترمز موتوری است که به طور معمول در خودروهای سنگین استفاده می‌شود. این سیستم با استفاده از قدرت موتور خودرو، توانایی توقف یا کاهش سرعت خودرو را فراهم می‌کند. در واقع، ریتاردر با استفاده از توانایی موتور خودرو به‌جای استفاده از ترمز هیدرولیکی، انرژی کینتیک خودرو را تبدیل به انرژی حرارتی می‌کند.

 

تفاوت ریتاردر و اینتاردر

 

 

اینتاردر (Intarder)

اینتاردر نیز یک سیستم ترمز موتوری است که در خودروهای سنگین استفاده می‌شود، اما با کارکرد و ویژگی‌های متفاوت. این سیستم نیز مانند ریتاردر، با استفاده از توانایی موتور خودرو، انرژی کینتیک خودرو را تبدیل به انرژی حرارتی می‌کند تا سرعت خودرو کاهش یابد. اما نحوه عملکرد و کنترل این سیستم متفاوت است.

 

تفاوت ریتاردر و اینتاردر

 

 

تفاوت ریتاردر و اینتاردر

سیستم های ترمز ریتاردر و اینتاردر تفاوت هایی را باهم دارند که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

تفاوت ریتاردر و اینتاردر

 

 

مکانیزم عملکرد:

ریتاردر: این سیستم معمولاً به عنوان یک قطعه جانبی به موتور اضافه می‌شود و به کمک نیروی موتور کار می‌کند.

اینتاردر: در بسیاری از موارد، این سیستم به صورت یک قسمت از جعبه دنده موتور (ترمز موتوری) طراحی می‌شود و به طور مستقیم با گیربکس مرتبط است.

 

کارایی:

ریتاردر: معمولاً برای عملکرد ترمز کمکی و در شرایط کاهنده سرعت مؤثر است.

اینتاردر: به دلیل اینکه به طور مستقیم با گیربکس متصل است، می‌تواند در توقف کامل و همچنین در شرایطی که نیاز به ترمز کامل است، عملکرد بهتری داشته باشد.

 

نحوه کنترل:

ریتاردر: معمولاً با استفاده از دکمه‌های کنترلی در داخل کابین راننده یا با کنترل از طریق مدیریت الکترونیکی خودرو فعال می‌شود.

اینتاردر: بیشتر به صورت خودکار فعال می‌شود و از طریق سیستم‌های الکترونیکی خودرو کنترل می‌شود.

 

کلام آخر

با توجه به مطالب بالا، ریتاردر و اینتاردر دو سیستم ترمز موتوری مهمی در خودروهای سنگین و کامیون هستند که هر یک ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند. انتخاب بین این دو سیستم بیشتر به نوع و شرایط استفاده از خودرو و ترجیحات راننده بستگی دارد. انتخاب مناسب بین این دو سیستم می‌تواند عملکرد، ایمنی و هزینه های اقتصادی خودرو را بهبود بخشد.

ممنون ار همراهی شما…

برخی محصولات ما

سوالات رایج این مطلب

تگ های مرتبط

آیا این مطلب را پسندیدید؟
اشتراک گذاری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 − = 84