در این مقاله درباره معرفی کمپانی مان و کامیون های آن می خوانید.
مان (MAN) شرکت مهندسی و صنایع سنگین آلمانی و شرکت تابعه گروه فولکسواگن بود که دفتر اصلی آن در شهر مونیخ قرار داشت. در اوت 2021، مان بهطور رسمی در تراتون ادغام شد. در ادامه به برسی این شرکت و کامیون های آن می پردازیم. با آرتمیس ترانس همراه باشید.
شرکت آرتمیس ترانس وارد کننده انواع کامیون وکشنده بوده و خدمات خرید کامیون پلاک گرجستان و خرید کامیون پلاک ملی و همچنین خرید کامیون ولوو را در بالاترین سطح ارائه می دهد.
برای دریافت مقالات بیشتر در حوزه کامیون و کشنده صفحه وبلاگ آرتمیس ترانس را مشاهده کنید.
معرفی کمپانی مان و کامیون های آن
همانطور که گفته شد، این شرکت در زمینه مهندسی و صنایع سنگین فعالیت دارد. MAN SE تا آگوست 2021 تحت مالکیت اکثریت Traton بود، شرکت خودروسازی سنگین تجاری فولکس واگن AG، تا آگوست 2021 تا زمانی که تراتون تمام سهامداران باقی مانده را حذف کرد و رسماً MAN SE را در Traton SE ادغام کرد، به این معنی که شرکت های تابعه سابق MAN SE اکنون مستقیماً در اختیار تراتون بود و MAN SE دیگر وجود نداشت.
تاریخچه مان (MAN)
ریشه های مان به سال 1758 باز می گردد، زمانی که کارخانه آهن “سنت آنتونی” در اوبرهاوزن به عنوان اولین شرکت صنایع سنگین در منطقه روهر شروع به کار کرد.
در سال 1808، سه کارخانه آهن “St. Antony” ، “Gute Hoffnung” و “Neue Essen” ادغام شدند و Hüttengewerkschaft und Handlung Jacobi (اتحادیه و شرکت بازرگانی کارخانه های آهن و فولاد ژاکوبی) اوبرهاوزن، که بعدها به Gutehoffnungshütte (GHH) تغییر نام داد.
در سال 1840، مهندس آلمانی لودویگ ساندر، اولین شرکت سلف MAN در جنوب آلمان را در آگسبورگ تأسیس کرد: “Sander’sche Maschinenfabrik”.
این اولین بار به “C. Reichenbach’sche Maschinenfabrik” تبدیل شد که به افتخار پیشگام ماشین های چاپ کارل آگوست رایشنباخ و بعداً به “Maschinenfabrik Augsburg” نامگذاری شد. شعبه Süddeutsche Brückenbau A.G. (MAN-Werk Gustavsburg) زمانی تأسیس شد که در سال 1859 قرارداد ساخت پل راه آهن بر فراز رود راین در ماینتس به شرکت واگذار شد.
در سال 1898، شرکتهای Maschinenbau-AG Nürnberg (تاسیس 1841) و Maschinenfabrik Augsburg AG (تاسیس 1840) ادغام شدند و Vereinigte Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G. در سال 1908، این شرکت به Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg AG یا به طور خلاصه M·A·N تغییر نام داد.
در حالی که در ابتدا تمرکز بر استخراج سنگ معدن و تولید آهن در منطقه روهر بود، مهندسی مکانیک به شاخه غالب تجارت در آگسبورگ و نورنبرگ تبدیل شد. تحت هدایت هاینریش فون بوز، Maschinenfabrik Augsburg از یک تجارت متوسط با 400 کارمند به یک شرکت بزرگ با نیروی کار 12000 نفر تا سال 1913 تبدیل شد.
حرکت، نیروی محرکه و ساختمان فولادی اجزای بزرگ این فاز بودند. پیشینیان اولیه MAN مسئول نوآوری های تکنولوژیکی متعددی بودند. موفقیت کارآفرینان و مهندسان اولیه MAN مانند هاینریش گربر، مبتنی بر گشودگی بزرگ نسبت به فناوریهای جدید بود. آنها مونوریل ووپرتال (“Wuppertaler Schwebebahn”) و اولین پل های فولادی دیدنی مانند Großhesseloher Brücke در مونیخ در سال 1857 و پل راه آهن Müngsten را بین سال های 1893 و 1897 ساختند.
اختراع ماشین چاپ دوار امکان چاپ فراوان کتاب و روزنامه را فراهم کرد و از سال 1893، رودولف دیزل به مدت چهار سال با مهندسان آینده MAN در آزمایشگاهی در آگسبورگ گیج شد تا اینکه اولین موتور دیزلی او تکمیل و کاملاً کار کرد.
در طول سال 1921، اکثریت MAN توسط Gutehoffnungshütte Actienverein für Bergbau und Hüttenbetrieb، Sterkrade (GHH)، (تاسیس 1873) تسخیر شد. از طریق سهام و خریدهای صنایع تبدیلی، به عنوان مثال Deutsche Werft (1918)، Ferrostaal (1921)، Deggendorfer Werft und Eisenbau (1924)، MAN به یک شرکت عملیاتی در سراسر کشور، با نیروی کار 52000 نفر توسط MAN19 ارتقا یافت. تراکتورهایی با نام MAN Ackerdiesel (1938-1962) تولید کرد. تصمیم برای تولید تراکتور به دلیل افزایش تقاضا از شرق آلمان گرفته شد.
مان و بحران و جنگ جهانی دوم
در همان زمان، وضعیت اقتصادی GHH بدتر شد. از جمله دلایل این امر، غرامت پس از جنگ جهانی اول، اشغال منطقه روهر و بحران اقتصادی جهان بود. تنها در دو سال، تعداد کارکنان MAN از 14000 نفر در سال 1929/30 به 7400 نفر در سال 1931/32 کاهش یافت. در حالی که تجارت مدنی تا حد زیادی در حال سقوط بود، تجارت نظامی با تسلیحات تحت رژیم ناسیونال سوسیالیست افزایش یافت.
شرکتهای GHH/MAN تانکهای تمامشده، موتورهای دیزلی برای زیردریاییها و شناورهای سطحی، و سیلندرهایی برای پرتابهها و توپخانهها با هر توصیفی عرضه کردند. اگرچه MAN موتورهای آزمایشی دیزلی را برای مخازن (Panzers) تولید می کرد، اما میباخ عملاً از انحصار طراحی و ساخت تمام موتورهای مخزن و نیمه مسیر که موتورهای بنزینی چهار زمانه آب خنک بودند برخوردار بود. در طول جنگ هیچ موتور دیزلی در خودروهای جنگی زرهی تولیدی نصب نشد. MAN همچنین قطعات تفنگ، از جمله پیچ و مهره تفنگ Mauser Karabiner 98k را تولید کرد.
کار MAN در آگسبورگ، که موتورهای دیزلی را برای قایقهای زیرزمینی و کشتیهای سطحی تولید میکرد، و کار MAN در نورنبرگ، که 40 درصد از تانکهای پانتر آلمان را ساخت، اغلب در طول جنگ جهانی دوم هدف بمبارانهای گسترده متفقین بود.
مان در دوره پس از جنگ جهانی
پس از پایان جنگ جهانی دوم، متفقین گروه GHH را جدا کردند. ادغام عمودی که در آن معدن، آهن و فولاد ادغام می شود، دیگر مجاز نبود. بنابراین “Gutehoffnungshütte”، همراه با شرکت های MAN در جنوب آلمان، بر مهندسی، ساخت و ساز کارخانه، وسایل نقلیه تجاری و ماشین های چاپ متمرکز شدند. این فرآیند توسط اکتساب ها و تمایلات استراتژیک پشتیبانی شده است. یکی از مهمترین آنها تصاحب بخش کامیون و اتوبوس شرکت تولید کننده وسایل نقلیه تجاری Büssing (1971)، واگذاری سهام کارخانه کشتی سازی Deutsche Werft (1966/67) و به دست آوردن تولید کننده ماشین چاپ بود.
در سال 1980، MAN کنترل Burmeister & Wain را به دست گرفت، شرکت دانمارکی که در طراحی و ساخت موتورهای دیزلی بزرگ برای کشتیهای بزرگ پیشرو بود.
در سال 1982/1983، “گوتههوفنانگ شوت” در یک بحران عمیق شرکتی فرو رفت. این شرکت از اثرات دیرهنگام بحران دوم نفتی و وضعیت بد اقتصادی رنج برد. این امر به ویژه با کاهش چشمگیر ارقام فروش خودروهای تجاری نشان داده شد. علاوه بر عوامل خارجی، مسیر اصلی این مشکلات، ساختار منسوخ شرکت با یارانه های متقابل گسترده بین بخش ها بود. در این زمان، مدیر سابق GHH یک مفهوم احیا را ارائه کرد که ادغام کامل شرکت تابعه با شرکت هلدینگ را متصور بود. این مفهوم با مقاومت سهامداران عمده GHH آلیانز AG و Commerzbank مواجه شد. رسانه ها در مورد “توطئه باواریایی” علیه مدیریت در اوبرهاوزن گمانه زنی کردند.
در سال 1986، Klaus Götte، گروه ساختار شرکت جدیدی را به دست آورد و به یک گروه قراردادی با یک بخش مستقل اقتصادی در چندین مکان تبدیل شد. این نیز با انتقال مقر MAN از اوبرهاوزن به مونیخ و با نام شرکت جدید، MAN AG همراه بود.
رودولف روپرشت در سال 2003 تلاش برای تصاحب را دفع کرد. علاوه بر این، واگذاری 50 درصد از سهام گروه SMS و تقویت بخش توربوماشینآلات از طریق تصاحب Sulzer Turbo، فرآیند تمرکز MAN را القا کرد.
در سال 2006، MAN با شرکت هندی فورس موتورز قراردادی را برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک 50/50 برای تولید کامیون و اتوبوس در هند برای بازارهای داخلی و صادراتی منعقد کرد. این سرمایه گذاری مشترک یک کارخانه تولید کامیون در پیتامپور، مادهیا پرادش تأسیس کرد و اولین کامیون خود را برای بازار هند در سال 2007 راه اندازی کرد. در پایان سال 2011، MAN سهام شریک هندی خود را خریداری کرد و عملیات آن در هند به طور کامل تبدیل شد. در اوایل سال 2012 متعلق به شرکت تابعه MAN بود. MAN به تولید و فروش در هند پایان داد و کارخانه پیتامپور را در سال 2018 به فورس موتورز فروخت.
در سپتامبر 2006، MAN پیشنهادی برای تصاحب رقیب سوئدی اسکانیا AB ارائه کرد. کمیسیون اروپا این تصاحب را در 14 دسامبر تصویب کرد. با این وجود، MAN داوطلبانه این پیشنهاد را در 23 ژانویه 2007 پس از اینکه سهامداران عمده اسکانیا فولکس واگن AG و خانواده بانفوذ والنبرگ پیشنهاد را رد کردند، پس گرفت. در 24 دسامبر 2008، MAN برای در اختیار داشتن گزینه های سهام بیشتر اسکانیا و در نتیجه حفظ بیش از 20 درصد از حق رای منتشر کرد. از اکتبر 2019، MAN SE هنوز 17.37% از حق رای در اسکانیا را در اختیار دارد، و بقیه اسکانیا به طور مستقیم متعلق به شرکت خودروسازی سنگین تجاری گروه فولکس واگن، Traton SE است.
در سال 2008، گروه MAN دویست و پنجاهمین سالگرد خود را با رویدادهای متعدد جشن گرفت، مانند نمایشگاههایی در چندین موزه، تور ماشینهای کلاسیک با شعار «مرد در راه است.»
تصاحب مان توسط فولکس واگن
در ژوئیه 2011، فولکس واگن AG 55.9 درصد از سهام و 53.7 درصد از سرمایه سهام MAN SE را به دست آورد. در انتظار تایید مقررات، فولکس واگن قصد داشت MAN و Scania AB را ادغام کند تا بزرگترین سازنده کامیون اروپا را ایجاد کند. گروه کامیونهای ترکیبی برای صرفهجویی در حدود 400 میلیون یورو در سال برنامهریزی شده است که عمدتاً از طریق خرید بستهبندی میشود. تصویب مقررات اعطا شد و تصاحب در نوامبر 2011 تکمیل شد.
در آوریل 2012، MAN SE اعلام کرد که فولکس واگن سود خود را به 73.0 درصد از سهام و 71.08 درصد از سرمایه افزایش داده است. در 6 ژوئن 2012، فولکس واگن AG اعلام کرد که سهم خود از حق رای در MAN SE را به 75.03 درصد افزایش داده است و راه را برای امضای توافقنامه سلطه هموار می کند.
از ژانویه 2019، بخش مهندسی نیرو MAN، متشکل از MAN Energy Solutions (مانند دیزل و توربو سابق) و 76 درصد سهام MAN SE در RENK AG به گروه فولکس واگن فروخته شد و MAN SE به عنوان شرکت هلدینگ برای واحدهای خودروهای تجاری باقی ماند.
در مارس 2019، MAN SE اعلام کرد که 94.36 درصد از سهام آن در اختیار تراتون است. در فوریه 2020، Traton اعلام کرد که قصد دارد MAN SE را با Traton ادغام کند تا ساختار کلی دومی را ساده کند. در نتیجه ادغام، MAN Truck & Bus، Scania AB، و Volkswagen Caminhões e Ônibus به طور کامل به زیرمجموعه های مستقیم Traton تبدیل خواهند شد.
در سپتامبر 2020، این شرکت اعلام کرد که بیش از 9500 موقعیت شغلی در بخش MAN Truck & Bus خود را به دلیل اثرات اقتصادی همه گیر COVID-19 کاهش خواهد داد. این شرکت این حرکت را انجام داد تا تا سال 2023 1.8 میلیارد یورو صرفه جویی کند.
مسائل حقوقی شرکت مان
در سال 2011، یکی از مدیران سابق این شرکت به رشوه دادن به مقامات دولتی ترکمنستان در ازای قراردادهای پروژه در سال 2002 متهم شد. محاکمه در سال 2019 پس از تاخیر در دادگاه اولیه تعیین شده برای سال 2016 در مونیخ آغاز شد. مدیر MAN مظنون به دادن 8.4 میلیون یورو رشوه در سال های 2002-2007 به رئیس شرکت دولتی ترکمن بیت، Saparmammet Veliev بود.
مزایای کامیون های مان
همیشه و در هر جا شما برای خرید و انتخاب انواع کامیون های به مزیت ها و ویژگی های موجود توجه می کنید. با توجه به مزیت های موجود می توان کیفیت را سنجیده و انتخاب درستی را انجام داد. کیفیت کامیون مان بر کسی پوشیده نبوده و می توان این محصول را به عنوان یک ماشین بسیار قدرتمند معرفی نمود.
برخی مزایای موجود در کامیون های مان:
- کامیون های مان دوستدار طبیعت بوده و از لحاظ آلودگی کمترین آلودگی را خواهند داشت. داشتن استاندارد های مختلف برای آلودگی می تواند این موضوع را به خوبی بازگو کند.
- مصرف سوخت کم با بازدهی بسیار بالا که باعث می شود راندمان کاری این محصولات بسیار بالا باشد. اتلاف انرژی در این خودرو به حداقل مقدار خود رسیده است.
- مجهز به سیستم های ردیابی و جی پی اس برای مکان یابی های مختلف
- عبور از سربالایی ها به راحتی و بدون هیچگونه وقفه ای
- وجود یک فضای بسیار عالی برای سرنشینان نسبت به محصولات دیگر
- وجود نمایشگر در کابین راننده برای نمایش انواع ورودی ها
- اتاقک این ماشین به صورتی طراحی شده است که می توان بالاترین ایمنی را در اختیار داشت. حفظ ایمنی و امنیت در این کامیون بسیار قابل توجه است
- وجود چنجر فرمان برای در دست گرفتن کنترل انواع تجهیزات درونی خودرو که باعث ایمنی بیشتر نیز خواهد شد. قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان برای راحتی بیشتر رانندگان در طول سفر های طولانی
- کابین بسیار بزرگ که امکان حمل تعداد بیشتری از مسافر ها را نیز می دهد.
- وجود سیستم های گرمایشی و سرمایشی قابل تنظیم و بسیار با کیفیت در داخل کابین ماشین
- کارایی بالا و کیفیت ساخت بسیار بالا در درون کابین و طراحی کلی کامیون
ویژگی های کامیون مان
در نسل جدید کامیون مان می توان کیفیت ساخت بسیار بالایی را در اختیار داشت. از طراحی تا موتور همگی دچار تغییر شده و می توان موارد بسیار بهینه تری را مشاهده نمود. یکی از موارد بسیار جذاب در تمامی کامیون های موجود وجود آپشن های مختلف می باشد. امروزه راننده ها به صورت ویژه ای به آپشن های موجود توجه دارند. آپشن های موجود باعث راحتی بیشتر در حرکت می شود. باید توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب انواع مدل های موجود باید ویژگی های مختلف را بررسی کنید. یکی از ویژگی های بسیار بارز در کامیون مان وجود تنوع می باشد.
تنوع در محصولات این شرکت باعث شده است تا بسیار شناخته شده باشد. از نظر طراحی می توان یک بدنه بسیار آیرودینامیکی را در اختیار داشت. باید در نظر داشته باشید که موتور های موجود در این ماشین کاملا انحصاری بوده و قدرت های بسیار بالایی را انتقال می دهند.
هنوز هم مان را می توان به عنوان یک محصول سنگین و قدرتمند شناخت. وزن و قدرت در این محصول بایکدیگر رابطه مستقیم داشته و می توان طول عمر بسیار عالی را نیز مشاهده نمود. سیستم کلی کامیون مان به کامپیوتری تغییر پیدا کرده است و برخی از وظایف راننده را بر عهده خواهند گرفت.
در این محصولات شما دقت و سرعت عمل بسیار بالایی را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید با وجود وزن بالا اما سیستم تعلیق بسیار عالی کار می کند. می توان احساس راحتی بسیار بالایی را در انواع جاده ها داشت. صندلی های به کار رفته برای راننده کاملا برقی بوده و می توان به راحتی آن ها را تنظیم نمود. وجود سیستم تعلیق و فنر بسیار قوی در این محصولات باعث می شود که فشار زیادی به چرخ ها وارد نشود. عدم فشار به لاستیک ها باعث طول عمر و انعطاف بیشتر آنها خواهد شد.
کلام پایانی
در یک جمع بندی کلی می توان کامیون مان را به عنوان یک محصول بسیار عالی در زمینه حمل و نقل معرفی نمود. توان بسیار بالا و سرعت مناسب در این محصول باعث شده است تا افراد زیادی کامیون مان را انتخاب کنند. مدل های مختلف و متنوعی از کامیون مان در ایران وجود داشته و افراد به صورت گسترده ای از این محصولات استفاده می کنند. بهتر است که قبل از انتخاب هر یک از مدل های موجود ابتدا مشخصات آن ها را بررسی کنید.
ممنون از همراهی شما…
ارائه خدمات تخصصی خرید کامیون پلاک گرجستان ، خرید کامیون ولوو ، و واردات کامیون های پلاک ملی