جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کروز کنترل در ماشین های سنگین

کروز کنترل در ماشین های سنگین

در این مقاله درباره کروز کنترل در ماشین های سنگین می خوانید.

در این مقاله به صورت کامل سیستم کروز کنترل در ماشین های سنگین را معرفی میکنیم. ضمن اینکه سازوکار، مزایا و خطراتی را که در پی دارد را برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله با آرتمیس ترانس همراه باشید.

شرکت آرتمیس ترانس وارد کننده انواع کامیون وکشنده بوده و خدمات خرید کامیون پلاک گرجستان و خرید کامیون پلاک ملی و همچنین خرید کامیون ولوو را در بالاترین سطح ارائه می دهد.

برای دریافت مقالات بیشتر در حوزه کامیون و کشنده صفحه وبلاگ آرتمیس ترانس را مشاهده کنید.

 

کروز کنترل در ماشین های سنگین

این گزینه در خودروهای جدید می‌تواند سرعت خودروی شما را در وضعیتی ثابت نگه دارد و به راننده اجازه می‌دهد که به میزان دلخواهش و بدون نیاز به دخالت عوامل خارجی، سرعت خودرو را در یک وضعیت مشخص نگه دارد.

منظور از عوامل خارجی هم پدال گاز است. یعنی اگر در جاده‌ای طولانی و مستقیم در حرکت هستید، هیچ‌کس دیگری هم در خودرو رانندگی بلد نیست که بخشی از مسیر را او رانندگی کند و به کمک‌تان بیاید، یا اصلا تنها هستید و از رانندگی در مسیری بلند و طولانی خسته شده‌اید، کروز کنترل وارد می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به استفاده از پدال گاز و با دکمه‌های جانبی سرعت خودرو را روی میزانی مشخص تنظیم کنید و نگه دارید.

 

کروز کنترل در ماشین های سنگین

 

کروز کنترل سرعت خودرو را تثبیت و با کنترل مقدار هوای ورودی به محفظه سوخت، اقدام به کنترل شتاب خودرو می‌کند. یعنی شتاب خودرو متناسب با میل راننده و فقط با چند کلید و دکمه تنظیم می‌شود.

کروز کنترل تطبیقی (ACC) یک فناوری ایمنی (و حتی رفاهی) نوظهور برای خودروهای سواری و تجاری است و تا چندی پیش هیچ کشنده‌ای در ایران به سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهز نبود. این تکنولوژی به حدی جدید است که بسیاری از خودروهای سواری ایران نیز هنوز به (ACC) مجهز نشده‌اند. کروز کنترل تطبیقی در دهه 1990 عمدتاً توسط خودروسازان ژاپنی از جمله میتسوبیشی، نیسان و تویوتا ارائه می‌شد. البته مرسدس بنز، جگوار، بی‌ام‌و، آئودی، لانچیا، رنو، فولکس‌واگن، سوبارو و کادیلاک نیز از پیشگامان اولیه در استفاده از ACC طی دهه 1990 و اوایل دهه 2000 میلادی هستند.

 

روش کار کروز کنترل

سیستم های کروز کنترل برای حفظ سرعت از پیش تعیین شده توسط راننده طراحی شده اند. عملیات اساسی شامل:

 

کروز کنترل در ماشین های سنگین

 

روشن کردن کروز کنترل:

برای فعال‌کردن یا تنظیم سرعت خودرو می‌توانید از دکمه‌هایی کمک بگیرید که معمولا روی فرمان یا اهرم های جانبی خودرو قرار گرفته‌اند.

 

تنظیم سرعت کروز کنترل:

پس از فعال شدن کروز کنترل، راننده می تواند با شتاب دادن به سرعت مورد نظر و سپس فشار دادن دکمه “Set” یا “Cruise” سرعت مورد نظر را تنظیم کند. سپس خودرو تا زمانی که به صورت دستی غیرفعال شود این سرعت را حفظ می کند.

 

تغییر سرعت کروز کنترل:

رانندگان معمولاً می‌توانند با استفاده از دکمه‌ها یا سوئیچ‌های روی فرمان، تغییرات جزئی در سرعت تنظیم‌شده انجام دهند. این امکان تنظیم دقیق کروز کنترل را فراهم می کند.

 

غیرفعال کردن کروز کنترل:

برای خاموش کردن کروز کنترل، رانندگان می توانند یا روی پدال ترمز ضربه بزنند یا با استفاده از کنترل ها آن را به صورت دستی خاموش کنند.

 

دکمه‌های مختلف کروز کنترل

کلید سِت (set): با ست می‌توانید شتاب اتومبیل را روی نقطه‌ای مناسب تنظیم کنید. البته قبل از آن باید سرعت خودرو را به میزانی مناسب رسانده باشید.

کلید اکسل(accel): این کلید هم می‌تواند سرعت تثبیت‌شده را به میزان یک‌ کیلومتر بر ساعت در هر بار فشردن افزایش بدهد.

کلید کاست(cost): این کلید دقیقا عکس کلید اکسل عمل می‌کند و با هر بار فشردن آن، سرعت تثبیت‌شده به اندازه یک کیلومتر بر ساعت پایین می‌آید.

کلید رزومه (resume): بعد از روشن‌کردن و لغو عملیات کروز کنترل به‌طور موقتی، می‌توانید کلید رزومه را بفشارید و مجددا سیستم را برقرار کنید. شاید بپرسید که سرعت تنظیمی خودرو در این حالت در سیستم کروز کنترل چیست و چه عددی را برای سرعت در اختیار خواهید داشت؟ سرعت روی همان شتابی تنظیم می‌شود که قبل از لغو کروز کنترل داشته‌اید.

کلید کنسل(cancel): بعید می‌دانیم که ندانید و نتوانید حدس بزنید که این کلید برای متوقف‌کردن عملکرد کروز کنترل است.

 

اجزای سیستم کروز کنترل

برای اینکه درک بهتری از عملکرد سیستم کروز کنترل داشته باشید، بهتر است که اجزای آن را بشناسید:

 

واحد فرمان (Command Module):

در سیستم کروز کنترل واحد فرمان یا کامَند ماژول جهت تثبیت سرعت، افزایش یا کاهش و قطع و وصل فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

واحد کنترل الکتریکی (ECU):

هر سیستم خودکاری نیاز به هسته‌ای مرکزی دارد که در آن، امکان تجزیه‌وتحلیل دستورهای مختلف مقدور باشد. پردازش داده‌ها و اطلاعات در کروز کنترل هم به عهده واحد کنترل الکتریکی آن است. این بخش است که دستورات را دریافت می‌کند و بعد از پردازش آنها، امکان اجرای‌شان را مهیا می‌سازد.

 

عملگر (Actuator):

عملگر هم وظیفه بازکردن و بستن دریچه گاز را عهده‌دار است و سرعت را براساس فرمان‌های دریافتی تنظیم می‌کند.

 

انواع عملگرهای سیستم کروز کنترل

انواع عملگرهای کروز کنترل به شرح زیر هستند:

  • عملگرهای الکتریکی
  • عملگرهای خلأ
  • سیستم فاقد عملگر

 

مزایای کروز کنترل

کاهش خستگی:

کروز کنترل می تواند به طور قابل توجهی خستگی راننده را در سفرهای طولانی کاهش دهد. کروز کنترل اجازه می دهد تا حالتی آرام تر داشته باشید، زیرا نیازی نیست پای خود را به طور مداوم روی پدال گاز نگه دارید.

بهبود مصرف سوخت:

حفظ سرعت ثابت با کروز کنترل اغلب با حذف نوسانات غیرضروری سرعت منجر به بهبود مصرف سوخت می شود. این امر می تواند باعث صرفه جویی در بنزین شود.

 

افزایش ایمنی:

کروز کنترل به جلوگیری از سرعت غیرعمدی و ترویج رانندگی ایمن تر کمک می کند. همچنین می تواند حواس پرتی را به حداقل برساند زیرا رانندگان بیشتر بر روی فرمان و آگاهی از موقعیت تمرکز می کنند.

 

راحتی:

رانندگی با کروز کنترل کار حفظ سرعت ثابت را ساده می کند و آن را به یک ویژگی ارزشمند برای رانندگی در بزرگراه و رفت و آمدهای طولانی تبدیل می کند.

 

سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر

در خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند راننده همانند سیستم کروز کنترل معمولی مقدار بیشینه سرعت مورد نظر را از طریق عملگرهای موجود تنظیم می کند. سنسوری که در جلو خودرو تعبیه شده است ترافیک مسیر روبرو یا خودرو جلویی را شناسایی کرده و روی آن قفل می کند. این سنسور سپس میزان سرعت خودروی شما را با در دست می گیرد و معمولاً طوری آن را تنظیم می کند که همیشه 2 الی 3 ثانیه به خودروهای پیش رو فاصله داشته باشید.

 

کروز کنترل در ماشین های سنگین

 

کامپیوتر خودرو با استفاده از داده های این سنسور میزان فاصله با خودروی جلویی و سرعت متناسب با آن را محاسبه می کند. در صورتی که آن واحد چندین خودرو در محدوده پوشش دهی این رادار قرار داشته باشد این سیستم به صورت خودکار انتخاب می کند که کدام یک از آنها را دنبال کند. به طور مثال در صورتی که سرعت خودروی پیش رو کمتر باشد یا خودروی دیگری به صورت ناگهانی در مسیر شما قرار گیرد این سیستم به صورت خودکار سرعت خودروی شما را نیز متناسب به وضعیت سرعت آنها کاهش می دهد.

 

نکاتی برای استفاده موثر از کروز کنترل

استفاده در جاده های مناسب:

کنترل کروز در مسیرهای طولانی و مستقیم جاده با حداقل ترافیک موثرتر است. از استفاده از آن در ترافیک سنگین، رانندگی در شهر یا در زمین های شیبدار خودداری کنید.

 

کنترل شرایط جاده را کنترل:

هوشیار باشید و آماده باشید تا در صورت بروز شرایط غیرمنتظره جاده، موانع یا تغییر در جریان ترافیک، کنترل کروز را از خاموش کنید.

 

تنظیم سرعت:

با تنظیم سرعت با توجه به شرایط حاکم، مسئولانه از کروز کنترل استفاده کنید. از تکیه صرف به آن در شرایط غیرقابل پیش بینی خودداری کنید.

 

به آرامی ترمز کنید:

هنگام غیرفعال کردن کروز کنترل، برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی سرعت و حفظ پایداری خودرو، ترمزها را به آرامی فشار دهید.

 

تعمیر و نگهداری منظم:

اطمینان حاصل کنید که سیستم کروز کنترل وسیله نقلیه شما به طور منظم نگهداری و کالیبره شده است تا بهینه کار کند.

 

کلام آخر

برخی از خودروها قابلیت اضافه‌کردن این سیستم را دارند. برخی هم از ابتدابه‌ساکن در فرایند تولید کارخانه مجهز به آن می‌شوند. دنیای خودروسازی با سرعت در حال تاختن به سوی دنیاهای تازه‌ای است که حذف راننده و کنترل تمام‌خودکار وسیله از جمله چشم‌اندازهای آن است.

ممنون از همراهی شما…

 

شرکت آرتمیس ترانس

ارائه خدمات تخصصی خرید کامیون پلاک گرجستان ، خرید کامیون ولوو ، و واردات کامیون های پلاک ملی

برخی محصولات ما

سوالات رایج این مطلب

تگ های مرتبط

آیا این مطلب را پسندیدید؟
اشتراک گذاری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

64 − = 58